Fotoreis Lofoten - Blog #1 - Edwin Mooijaart Photography

Op 22 september 2019 ben ik samen met Ramon Lucas van Norge Reiser naar Noorwegen vertrokken om daar een fotoreis op te zetten voor september 2020.

We vliegen vanaf Schiphol naar Oslo en na een korte tussenstop vliegen we door naar Evenes. Vanuit het vliegtuig zien we al flinke bergtoppen onder de sneeuw zodra we in de buurt van Evenes komen. Eenmaal aangekomen op Evenes pakken we snel de koffers en halen we de huurauto op. Een half uur na het landen reden we al weer weg in onze huurauto. Toch wel fijn zo'n klein vliegveld :)

Buiten is het met vier graden al een stuk kouder dan in Nederland. De herfst is hierdoor al eerder ingezet en de herfstkleuren komen al prachtig uit in de berkenbomen. Na een korte rit komen we aan in ons hotel in Tjeldsundbra. Bij het inchecken vertellen ze bij de receptie dat ze gisteren mooi noorderlicht hadden in de omgeving en dat het vanavond ook helder zou zijn. We maken nog een aantal foto's en zien door de bewolking heen wel een beetje groene gloed. Het blijft volgens de voorspellingen tot ’s nachts bewolkt dus we doen geen verdere poging om het noorderlicht te zien.

De volgende ochtend staan we vroeg op om de zonsopkomst te fotograferen bij een strandje in de buurt. Het vriest licht en er hangt een mooie mistlaag over het water.

Zonsopkomst foto's

Na de shoot gaan we terug naar het hotel voor een uitgebreid ontbijt en daarna rijden we door naar Andenes. Het is een mooie zonnige ochtend en de herfstkleuren komen prachtig uit. Onderweg stoppen we diverse keren om wat foto's te maken.

Route naar Andenes

In de middag fotograferen we nog wat in de omgeving van Andenes en ook de zonsondergang viel niet tegen. In de avond is het nog bewolkt maar de voorspellingen geven aan dat het rond 02:00 uur helder wordt en met noorderlicht activiteit.

In de middag hebben we al wat mooie plekken uitgezocht voor eventueel noorderlicht en rond 01:00 uur zitten we in de auto. Het is toch nog flink bewolkt en we kijken het een tijdje aan. Tussen de bewolking door zie je wel een groene gloed maar het is te bewolkt om er wat mee te kunnen. Na 1.5 uur geven we het op en gaan we weer terug.